Partnerzy serwisu:
Biznes

Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Data publikacji:
05-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Radykalny spadek liczby pociągów towarowych na granicy w Terespolu
fot. Grzegorz W. Tężycki, CC BY-SA 4.0, commons.wikimedia.org
Skala spadku przewozów pomiędzy Polską a Białorusią po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę jest bardzo duża. Znacząco zmniejszyła się liczba pociągów, jakie obsługiwane są na granicy w Terespolu. Mowa tu przede wszystkim o składach kierowanych do terminali w Małaszewiczach.

Po zeszłorocznej inwazji Rosji na Ukrainę utrzymany został towarowy ruch kolejowy na granicy z Białorusią, choć państwo to pozostaje zaangażowane w konflikt po stronie rosyjskiej. Lądowa droga wiodąca przez Terespol pozostaje ważnym kanałem transportowym spinającym Polskę, a więc pośrednio i Europę Zachodnią, z Azją. Jak poinformowały PKP PLK, skala ruchu jest jednak zdecydowanie mniejsza niż jeszcze w 2021 r.

Pozostała mniej niż połowa kursów

– W roku 2022 ruch pociągów na kolejowym przejściu granicznym Terespol – Brześć zmniejszył się w porównaniu z rokiem 2021 o ok. 60 proc. – podsumowuje Tomasz Łotowski z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Przed dwoma laty zarządca infrastruktury obsłużył bowiem ponad 18 tys. składów towarowych, licząc wszystkie pociągi korzystające z linii szerokotorowej i normalnotorowej odprawione przez 12 miesięcy łącznie. Przełożyło się to na średnio ok. 50 składów dziennie.

Tymczasem w 2022 r. zrealizowano już tylko ok. 7,5 tys. przejazdów, a więc średnio ok. 20 na dobę. Warto przy tym podkreślić, że w ostatnich latach polski zarządca infrastruktury podjął szereg działań mających zwiększyć przepustowość infrastruktury w rejonie Terespola oraz ważnych w ruchu towarowym stacji Małaszewicze i Kobylany. – Działania sprzyjają zwiększeniu znaczenia Małaszewicz i Terespola na szlaku Europa – Azja oraz wzmocnieniu roli Polski w Unii Europejskiej – ocenia nasz rozmówca.

Zainwestowane środki sięgają niemal miliarda zł

Najważniejszym z projektów ma być kończąca się opóźniona modernizacja odcinka Biała Podlaska – Terespol, która pochłonęła ok. 755 mln zł. – Wzrost potencjału kolei w transporcie ładunków przyniesie też rozbudowa stacji Małaszewicze i Biała Podlaska – stwierdza przedstawiciel zarządcy infrastruktury. W obu tych lokalizacjach dobudowane mają zostać tory dodatkowe, a stacje zostaną przystosowane do przyjmowania dłuższych składów o długości do 740 m. Prace realizowane na podstawie umowy z końca 2022 r. mają zakończyć się w przyszłym roku.

W 2017 r. PLK przebudowały zaś część infrastruktury na odcinku granicznym. – Dostosowano tory do większych nacisków i dłuższych składów – podkreśla Tomasz Łotowski. Na szerokotorowym odcinku Kobylany – Terespol wzrosła wówczas maksymalna dopuszczalna prędkość – z 40 do 60 km/godz.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
LTG Cargo
Harting

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Prawo i polityka

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2024

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Prawo i polityka

Southwind Airlines z zakazem wlotu do UE. W tle Rosja

Mateusz Kieruzal 03 kwietnia 2024

RegioJet dotarł pierwszym kursem do ukraińskiego Czopu

Innowacje

Budowa europejskiego toru od Lwowa do granicy z Polską jeszcze w 2024?

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5